Alminde-Viuf Gymnastik- & Idrætsforening

Voksne - Gymnastik og fitness


Naturfitness

 

Mandag kl. 17:30 - 18:30 udendørs. Mødested foran hallen.

Uge 32 - 39
Fra 15 år

 

Kom til en fantastisk fitnesstime i naturen.

Vi flytter træningen udendørs og nyder den friske natur samtidig. En time vil bestå af opvarmning, gang/løb - helt på det niveau du er på – du bestemmer selv farten – styrketræning af hele kroppen, leg og afslutningsvis udstrækning.
Styrketræningen vil primært være med egen kropsvægt og brug af de muligheder naturen bringer.

Vi mødes ved hallen, de første par gange, men træningen kan også foregå andre steder. Hvis vejret er dårligt finder vi læ. Jeg glæder mig til at se dig!

Instruktør Lene Jacobsen

Fit & glad kropstræning

Mandag kl. 18:30 - 19:30 på skolen 

Fit & glad kropstræning er for dig, der i en træningstime vil ha´ det sjovt, træne seriøst og få sved på panden. 
Træningstimen bygget op af komponenter fra et bredt træningsrepertoire. Du vil genkende øvelser fra gymnastik, fitness, yoga, dans og styrketræning. Overordnet sigtes mod en “bliv glad i låget”-træning, hvor vi arbejder kroppen igennem og bliver varme indefra. Vi får sved på panden - og smil på læben.

Vi arbejder med sekvenser af funktionelle træningsøvelser af den slags, der involverer og engagerer mange muskler på én gang. Funktionelle træningsøvelser er øvelser, der kan overføres til aktiviteter i vores hverdag, og som integrerer hjerne og krop, med fokus på styrke, bevægelighed, balance og vejrtrækning. 
Fokus vil igennem sæsonen være på nakke, skuldre, arme, ben, ryg og mave - øvelser der styrker kroppens kerne og forbedrer kropsholdningen. Vi retter fokus på balance, styrker de svage muskler, og strækker dem der er blevet korte.
Nøgleord for træningstimen er energi, smil og bevægelse.

Alle kan være med uanset køn og niveau.

Instuktør Anne-Lene Nielsen


Puls & Styrke

Tirsdag kl. 19:00 - 20:00 i multisal
Uge 43 - 50


Effekt-træning for HELE kroppen.
En time Puls & Styrke vil bestå af opvarmning og herefter skal vi have pulsen lidt op på stepbænken – det vil være simple serier som alle kan være med på – styrketræning af hele kroppen og afslutningsvis udstrækning.

Styrketræningen vil primært være Effekt-træning. I Effekt arbejder vi med hele kroppen og kommer alle muskelgrupper igennem. Formålet med Effekt er at skabe større kropsbevidsthed, bedre holdning samt at gøre kroppen stærkere og mere udholdende.

Der vil være fokus på korrekt udførsel af øvelserne. Øvelserne foregår stående, siddende og liggende. Der vil være øvelser med og uden redskaber.

Instruktøren er DGI uddannet Effektinstruktør og DGI uddannet Stepinstruktør.

Instruktør Lene Jakobsen


Funktionel vejrtrækning

Mandag kl. 19:45 - 20:45 på skolen
Uge 38 - 46

Træk vejret! - siger vi. 
Men hvorfor er det, at det er så vigtigt?
 
Voksne mennesker trækker vejret ca. 20.000 gange i døgnet.
Og åndedrættet er motoren der driver alle processer i kroppen - uden undtagelse.
Derfor er kvaliteten af vejrtrækningen vigtig.
 
Tænker du over hvordan du trækker vejret? 
 
Nu har du muligheden. Ikke kun at tænke over hvordan du trækker vejret, men også for at blive klogere på hvordan
din vejrtrækning bliver bevidst, stærk og funktionel. 
 
Nøglerne der ligger heri er mange.
 
Når vi arbejder med, træner og forbedre kvaliteten af vores åndedræt kan vi opleve:
 
  • Færre smerter. - lændesmerter, smerter mellem skulderbladene, nakkesmerter og kæbespændinger.
  • Mindre migræne og hovedpine.
  • Bedre restitution i og i forbindelse med træning, aktivitet og bevægelse.
  • Bedre fordøjelse
  • Regulering af appetit og deraf vægtregulering
  • Regulering af energiniveau. Mindre træthed. Mere overskud.
  • Oplevelse af fysisk og mental ro.
  • Regulering af psykisk ubehag, og stress symptomer
  • Bedre humør.
  • Regulering af oplevede symptomer i forbindelse med kvindens overgangsalder 
 -er bare nogle af de effekter som tidligere deltagere har oplevet.
 
Instruktør Anne-Lene Nielsen

Yoga - Hatha inspireret vinyassa yoga

Torsdag 18:15 - 19:05 på skolen

Hatha inspireret vinyassa yoga, helt som du kender det fra tumleren.
En yoga sekvens bygget om omkring klassiske yoga stillinger, kriger stillinger, solhilsner, armbalancer, yoga leg og glæde.

Her vil du opleve yoga med lange stræk, dynamiske sekvens, fokus på vejrtrækning. Godt for hele kroppen.
Dette hold er yoga for dig der gerne vil udfordres i din yoga praksis. Vi bevæger os i alle planer; liggende / stående, hovedet op -> hovedet ned og leger med styrke i arm og ben samt balance på hænder og fødder. Yoga med sved på panden før rolig afslutning i savasanas (ofte en kort savasanas😉 med glidende overgang til næste hold)

Yogainstruktør Anne Mette Riber

Yoga - Mindful yoga

Torsdag 19:10 - 20:00 på skolen

En mild yoga sekvens med fokus på væren og nærvær i nuet, som det nu er lige nu. Hver gang vil du opleve samme forløb:
  • Først en rolig start, hvor vi udforsker vejrtrækningen og afprøve forskellige vejrtræknings teknikker.
  • Dernæst blid bevægelse med enkle yoga øvelser, til at bevæge kroppen blidt igennem.
  • Til slut en lang body scan.Mindful yoga er for dig der sørger den ro og fordybelse yogaen kan være en vej til gennem bevidst nærvær og fokuseret opmærksomhed. Det er dokumenteret at yoga har en gavnlig effekt i forhold til udfordringer med som stress og depression, så hvis du er i en livsfase med den slags udfordringer er dette måske et yoga hold for dig.


Yogainstruktør Anne Mette Riber


CrossGym

Torsdag, 20:00 - 21:00 Multisalen

Vi starter stille og roligt op efter en lang pause.
Vi træner både kondition (cardio), styrke, balance - også kendt som funktionel træning.
Der er både øvelser med kropsvægt og med udstyr. Alle kan være med - uanset køn og træningserfaring.
Du bestemmer nemlig selv, hvor hårdt det skal være, da du normalt træner individuelt med en belastning, du selv vælger.

Instruktør Michael Dahl


Gymnastik

Onsdag 18:00 - 19:00 i multisal
 
Har du lyst til røre dig, gennemarbejde alle muskelgrupper og blive lidt mere smidig, så er dette hold måske noget for dig. Der vil være fokus på både balance, styrke og smidighed, men også puls via løb og hop. Så du kan regne med sved på panden.
 
Vi veksler mellem øvelser på gulv og måtter, og der vil være lidt udstrækning og afspænding i slutningen af timen.  Vi vil desuden lave små, enkle sammensætninger, så vi også får udfordret hjernen og koordination.
Du behøver ikke at have lavet gymnastik før, men blot have lyst til at bevæge dig til musik.

Instruktør Bente Kjems Dyring

Besøg vores side
Besøg vores Instagram

Sponsorer


Alminde-Viuf Gymnastik- & Idrætsforening | Alminde-Viuf Hallen, Storgaden 9, 6052 Viuf | CVR: 35691847 | Webmaster: avgif.dk@gmail.com